بهترین اسپرسو ساز را چگونه انتخاب کنیم؟

مرسوم‌ترین نوشیدنی گرم در کشور ما چای است؛ ولی روز‌به‌روز تعداد افرادی که نوشیدن روزمره‌ی قهوه را به برنامه خود می‌افزایند بیشتر می‌شود. البته خوردن قهوه دردسرها و قلق‌های خودش را دارد. طرز تهیه‌ی قهوه، در طعم آن خیلی تاثیر دارد. شاید این حد دقیق‌شدن روی طعم قهوه برای کسانی که گه‌گاهی قهوه می‌نوشند، قابل تشخیص نباشد؛ ولی قهوه‌خورهای حرفه‌ای طعم یک قهوه‌ی اصیل را به‌خوبی حس می‌کنند که تهیه این‌چنین قهوه‌ای مستلزم وجود بهترین اسپرسو ساز خانگی است.

قهوه در چند نوع اصلی تولید و سرو می‌شود و لوازم متنوعی هم برای تهیه‌ی آن تولید شده و در اختیار ماست. از قهوه‌جوش‌های ساده گرفته تا موکاپات‌ها، قهوه‌سازهای برقی و اسپرسوسازها که حرفه‌ای‌ترین و گران‌ترین ابزار برای دم‌کردن قهوه‌ هستند. اولین بار ایتالیایی‌ها قهوه‌ی اسپرسو را به دنیا معرفی کردند و در مدتی کوتاه این نوشیدنی شهرتی جهانی پیدا کرد. اگر قهوه‌باز باشید حتما می‌دانید که قهوه‌های موکا، ماکیاتو، آمریکانو و لاته هم از مشتقات اسپرسو هستند و در واقع با خرید یک اسپرسو ساز می‌توانید تنوع بالایی از قهوه‌ها را سرو کرده و نوش‌جان کنید.

بهترین اسپرسو ساز را چگونه انتخاب کنیم؟

بهترین مارک اسپرسو ساز

ما همیشه دنبال لوازم خانگی برای خانه مان می گردیم که علاوه بر کیفیت و کارایی بالا دارای ظاهر زیبا و فانتزی جهت ست کردن با سایر وسایل نیز باشد اسپرسوسازها نیز از این دسته مستثنا نیستند. قبل از انتخاب هر وسیله‌ای از جمله اسپرسوساز باید از ویژگی‌ها و مزیت‌های محصول اطلاعات کافی داشته باشید. دانستن مشخصات ظاهری، جنس بدنه، ابعاد، وزن، میزان مصرف، قدرت فشار بخار آب، گزینه‌های انتخاب، گارانتی، نوع قهوه و بسیاری دیگر از ویژگی‌ها دارای اهمیت هستند. در این جا به چند نکته ضروری اشاره می‌کنیم.

کاربرد: قبل از خرید و بررسی قیمتها از خود بپرسید چه انتظاری از یک وسیله مصرفی مانند اسپرسوساز دارم؟ سپس براساس پاسخ که دارید، برند و مدل خود را انتخاب کنید. چه بسا فردی بابت تهیه یک مدل با کیفیت و پیشرفته هزینه زیادی پرداخت کند. اما طبق عادت تمایل دارد یک نوع اسپرسو را بنوشد. در واقع کارایی و آپشن های متعدد دستگاه برای او کاربردی ندارند یا برعکس فردی یک مدل با امکانات کمتر را برای خانواده خود که ذائقههای متفاوتی دارند تهیه میکند اما تنوع نوشیدنی حاصل همه را راضی نکرده و اسپرسوساز، بیمصرف در گوشهای از آشپزخانه رها میشود. پس قبل از هر خریدی سعی کنید یک اسپرسو ساز مناسب برای خود بیابید تا تجربه نوشیدن یک اسپرسوی با کیفیت در خانه یا محل کار برای شما لذت‌بخش شود.

قیمت: مطمئنا قیمت در انتخاب شما تاثیرگذار است، اما با بررسی جزئیات و مشخصات همه برندها و مدل‌ها فارغ از قیمت آن‌ها و در نهایت تطبیق آن با ویژگی‌های دلخواه، اسپرسوساز مورد نظر خود را انتخاب کنید. گاهی اوقات بی‌اطلاعی از مزیت‌ها و کارآیی‌ همه مدل‌های موجود در بازار باعث می‌شود تا بسیاری از ویژگی‌ها برای شما پوشیده بماند و مدتی بعد، از خرید خود پشیمان شوید. پس برای تکمیل لذت خرید، آگاهانه و بدون پافشاری بر برندی خاص خرید کنید.

طراحی و کیفیت ساخت: انواع و اقسام مختلف اسپرسوساز در طرح و رنگ‌های متفاوت در بازار وجود دارد. کاربرد همه آنها تهیه انواع نوشیدنی برپایه اسپرسو است. اما ابعاد و فضای اشغال شده محصول براساس کاربرد خانگی، محل کار و یا کافه متفاوت و در قیمت مؤثر است. عمر دستگاه به کیفیت بدنه و مواد تشکیل‌دهنده آن مربوط است پس قبل از تهیه اسپرسوساز به وزن، ابعاد، جنس بدنه و در مرحله بعد طراحی و زیبایی دستگاه توجه کنید.

نوع قهوه مصرفی: قابلیت استفاده دستگاه از دانه قهوه، پودر قهوه و یا کپسول در خرید مؤثر هستند. تهیه اسپرسو با دستگا‌ه‌های کپسولی آسان‌تر است. اما استفاده از دانه‌های قهوه که در برخی از اسپرسوسازها قابلیت آسیاب دانه‌های قهوه وجود دارد طعم و عطر قهوه بهتر و بیشتر حفظ می‌شود.

سیستم قطع خودکار: در برخی از دستگاه‌ها سیستم قطع خودکار وجود دارد که این امکان را می‌دهد پس از اتمام کار و ریختن مقدار ثابتی اسپرسو داخل فنجان، دستگاه خاموش شود. سیستم شستشوی خودکار: این ویژگی در برخی از دستگاه‌ها وجود دارد که خیال شما را از بابت نظافت دستگاه راحت می‌کند و به مراتب روی قیمت تأثیرگذار است.

توان دستگاه و فشار بخار: توان دستگاه اسپرسوساز در فشار بخار است و قدرت‌های متفاوتی دارد، بیشترین فشار بخار ۱۵ بار و با قدرت های از ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ وات در بازار موجود است.

پرتافیلتر: قسمت پلاستیکی و استیل و وزن یک پرتافیلتر، سطح کیفی و دوام دستگاه را نشان می‌دهد. سبد پرتافیلتر به دو شکل فشرده و غیر فشرده است. بسیاری از اسپرسوسازهای خانگی دارای سبدهای فشرده هستند. همچنین طراحی پرتافیلتر بازه عملکرد را مشخص می‌کند. برندهای مطرح در مدل‌های جدید خود تغییراتی در طراحی فیلتر ها می‌دهند تا امکان استفاده از پد یا کپسول قهوه در کنار پودر قهوه فراهم شود.

پیش از آن که چای به عنوان پرطرفدارترین نوشیدنی بعد از آب در ایران رواج یابد، نوشیدن قهوه بین ایرانی‌ها متداول بود. از این رو از گذشته تا به امروز به چایخانه، قهوه‌خانه گفته می‌شود. قهوه‌خانه محلی برای نوشیدن چای و کافه و کافی‌شاپ‌های مدرن محل نوشیدن انواع قهوه هستند و عطر خوش و طعم تلخ اما دل‌نشین قهوه بخشی از عادات و آداب نوشیدن بسیاری از ما شده است. در حال حاضر طرفداران قهوه رو به افزایش است و بسیاری از دوستداران قهوه تمایل دارند یک دستگاه اسپرسوساز خانگی برای تهیه نوشیدنی مورد علاقه خود داشته باشند.

قهوه اسپرسو حاصل از دستگاه اسپرسوساز در واقع روشی برای تهیه قهوه است. با عبور آب نزدیک به نقطه جوش و فشار بخار آب از میان دانه‌های آسیاب شده قهوه غلیظی در کمتر از ۲۵ ثانیه یک شات یا فنجان اسپرسو تهیه می‌شود. اسپرسو به شکل قهوه‌ای نسبتا غلیظ با درصد کافئین بالا، همراه با خامه‌ای کرم رنگ بر روی آن تهیه می‌شود و پایه تهیه تعدادی از نوشیدنی‌های دیگر از جمله: موکا، ماکیاتو، آمریکانو، لاته و کاپوچینو است. این روش در اوایل قرن بیستم میلادی در ایتالیا ابداع شد و شهرتی جهانی پیدا کرد. امروزه با تنوع بالایی از برندهای فعال در طراحی و ساخت بهترین اسپرسو ساز از قهوه‌جوش‌های ساده گرفته تا موکاپات‌ها و اسپرسوسازهای برقی برای دم‌کردن قهوه‌ روبه‌رو هستیم که هر کدام با قابلیت‌ها و مزایای ویژه به نیاز قهوه‌دوستان پاسخ می‌گویند.