رجیستری تلفن همراه
رجیستری تلفن همراه

بسیاری از شما همراهان دکه اولین سئوالی که از خود میکنید آیا این گوشی رجیستر هست؟ آیا بعد از خرید و گذر زمان همچنان در شبکه ملی قابل استفاده خواهد بود؟

پیش از اینکه به طرح ریجستری و حواشی آن بپردازیم ما به شما این اطمینان را میدهیم تمام محصولات تلفن همراه و تبلت و هر گونه کالایی که ورودی سیم کارت خواهد داشت قانونی هستند و در مورد رجیستر هیچگونه مشکلی نخواهید داشت.

طرح رجیستری چیست؟

دولت به منظور مقابله با قاچاقچیان، طرحی تحت عنوان رجیستری را اجرا کرد. این طرح در ابتدا با مشکلات فراوانی روبرو شد ولی دولت سرانجام توانست این طرح را برای تمام دستگاه‌های مجهز به سیم کارت اجرا کند. بنابراین بجز گوشی موبایل و تبلت، دستگاه‌هایی نظیر مودم و مسیریاب درصورت قابلیت پشتیبانی از سیم‌کارت هم مشمول این طرح می‌شوند. از تاریخ ۱ اردیبهشت ۹۷ تمام برندهای گوشی و تبلت بازار نظیر اپل، سامسونگ، هوآوی و ال‌جی زیر چتر رجیستری رفته‌اند.

چطور از اصالت گوشی باخبر شویم؟

۱- هر تلفن همراه یک شناسه جهانی منحصربه‌فرد به نام IMEI یا همان سریال گوشی دارد. برای تشخیص اصالت گوشی هنگام خرید باید کد IMEI دستگاه را با جعبه‌ی آن مطابقت دهید تا مطمئن شوید گوشی خریداری‌شده دزدی یا رِفرِش‌شده نیست.

(منظور از گوشی رفرش‌شده این است که دستگاه تعمیری و با قطعات دیگر سرهم شده باشد.)

 

برای پیدا کردن IMEI گوشی می‌توانید #06#* را شماره‌گیری کنید. به محض تماس یک کد ۱۵ یا ۱۷ رقمی به شما نشان داده می‌شود. این شماره باید با کد جعبه دستگاه خریداری شده مطابقت داشته باشد. درنظر داشته باشید گوشی‌های دو سیم‌کارت دو شناسه IMEI دارند.  هم‌چنین در بعضی از گوشی‌ها، پشت بدنه یا پشت باتری گوشی هم شماره IMEI نوشته شده است.

۲- پس از آن که مطمئن شدید کدهای IMEI جعبه با دستگاه هم‌خوانی دارد، می‌توانید وضعیت قانونی خود دستگاه را در سامانه رجیستری همتا چک کنید. برای استعلام قانونی یا غیرقانونی بودن دستگاه دو راه دارید:
نخست آن که #7777* را شماره‌گیری کنید. با شماره‌گیری یک منو برایتان نشان داده می‌شود که باید گزینه استعلام را انتخاب کنید. پس از انتخاب گزینه باید منتظر پاسخ همتا مبنی بر قانونی یا غیرقانونی نبودن گوشی باشید. راه دوم بسیار سریع‌تر جواب می‌دهد. برای انجام آن باید به سایت همتا مراجعه کنید. در بخش استعلام اصالت شناسه IMEI را وارد کنید. به محض ورود شماره می‌توانید متوجه قانونی یا غیرقانونی بودن گوشی شوید.

 

اگر گوشی خریداری شده غیرقانونی باشد، چه کار کنیم؟

احتمال دارد پس از ارسال پیامک یا در سایت همتا متوجه غیرقانونی بودن گوشی شوید. هم‌چنین درصورت اتمام فرصت یک ماهه برایتان پیامکی مبتنی بر غیرقانونی بودن دستگاه ارسال می‌شود. در این پیامک نوشته شده: « دستگاه با مشخصات زیر جزء دستگاه‌های قانونی ثبت شده نمی باشد و از تاریخ * در شبکه سرویس نخواهد گرفت» در این صورت سامانه همتا گوشی شما را غیرقانونی یا قاچاق تشخیص داده و باید سریعا به ثبت قانونی گوشی اقدام کنید.

گوشی غیرقانونی را به فروشنده عودت دهید

اگر تبلت یا تلفن همراه خود را از فروشگاه دکه تهیه کرده‌اید، هرگز این پیام را مشاهده نخواهید کرد ولی اگر از دیگر فروشگاه های سراسر کشور تهیه کردید  باید با فاکتور خرید نزد فروشنده بروید و گوشی خود را عودت دهید. فروشنده موظف است گوشی شما را پس بگیرد یا آن را تعویض کند. پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی طرح رجیستری اعلام کرده که درصورت عدم همکاری فروشنده، خریدار باید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت از حقوق از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیگیری کند. به همین دلیل توصیه می‌شود گوشی خود را حتی‌الامکان از فروشگاه‌های قابل اعتماد و دارای نماد اعتماد همانند فروشگاه دگه تهیه کنید تا با خیالی آسوده از گوشی استفاده کنید و درگیر مشکلات رجیستری تلفن همراه نشوید. درصورتی که مسافر گوشی یا تبلت شما را به ایران آورده، باید از طریق ثبت رجیستری گوشی اقدام کنید.

 

حل موارد خاص در طرح رجیستری

ممکن است برای شما یا اطرافیانتان مورد خاصی از رجیستری پیش بیاید؛ مثلا یک گوشی قدیمی داشته‌اید و مدت‌ها سیم‌کارتی در آن قرار نداده‌اید. حالا با گذاشتن سیم‌کارت و روشن کردن دستگاه، همتا گوشی شما را غیرقانونی اعلام می‌کند؛ این درحالیست که پیش از شروع طرح رجیستری تلفن همراه، گوشی موبایل را خریداری یا از خارج تهیه کرده‌اید. هم‌چنین احتمال دارد در این طرح با مشکلات خاصی از این دست روبرو شوید. برای حل این مشکل توصیه می‌شود که با همتا تماس بگیرید (شماره تلفن ۰۹۶۳۶۶) و مشکل خود را با کارشناسان درمیان بگذارید. هم‌چنین می‌توانید با بخش رجیستری گمرک تماس حاصل کنید و راه‌حل مناسب را از مسئولین مربوطه جویا شوید.

 

پیشگیری بهتر از درمان است!

توصیه می‌شود از فروشگاه مطمئن گوشی یا تبلت بخرید تا به مشکلات رجیستری برخورد نکنید. حل مشکلات رجیستری می‌تواند یک فرآیند زمان‌بری باشد که در طول این مدت ممکن است استرس و نگرانی‌های زیادی به مالک دستگاه وارد شود. بنابراین بهترین کار این است که از مغازه‌های مطمئن یا فروشگاه‌های اینترنتی معتبر خرید کنید تا درصورت بروز هرمشکلی بتوانید به سرعت و به راحتی پیگیری کنید. به طور مثال، فروشگاه دکه به مشتریان خود اطمینان میدهد که تمام گوشی و تبلت‌هایش قانونی و مجاز و با اصالت هستند. همراه با  هنگام خرید گوشی حتما فاکتور خرید تهیه کنید و از طریق روش‌های گفته شده از اصالت گوشی مطمئن شوید.

همراه گوشی یا تبلت سیم‌کارت‌خور باید کد فعال‌سازی همراه دستگاه باشد. با داشتن این کد می‌توانید در سامانه همتا مراحل رجیستری را پشت سر بگذارید و مالکیت دستگاه را به طور قانونی به نام خریدار ثبت کنید. درصورتی که در فرآیند رجیستری با مشکل روبرو شدید، می‌توانید با شماره تلفن همتا تماس بگیرید و راه‌حل مناسب را از کارشناسان جویا شوید.