در خرید اتو بخار به چه نکاتی توجه کنیم؟

اتو بخار از گذشته تا اکنون

در زمان های قدیم برای صاف کردن لباس ها از وسایل سنگی استفاده می شده است. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی اتوهای زغالی وارد منازل شدند که دارای مشکلاتی بوده اند. این اتوها دارای محدودیت هایی بوده اند که ساطع شدن گاز می شدند. این مسائل باعث شد تا افراد به فکر ساخت یک اتوی برقی باشند که بتواند به عنوان یک لوازم خانگی کارآمد عمل کند. امروز با پیشرفت تکنولوژی انواع مختلفی از اتوهای برقی در بازار وجود دارد که شما می توانید بسته به سلیقه ی خود آن را خریداری کنید. این اتوها در اشکال مختلف و رنگ بندی های متفاوت به چشم می خورد. اگر بخواهیم طبقه بندی مناسبی داشته باشیم باید بگوییم که اتوها به 5 دسته کلی تقسیم می شوند که شامل: اتو بخار معمولی – اتوی پرسی – اتو با مخزن مجزای بخار و بخارگر می باشند.

خرید اتوبخار معمولی یا دستی

یکی از اتوبخارهای رایج از نوع دستی یا معمولی می باشد که در هر منزلی یافت می شود. این اتوها با نیروی بخار کار می کنند و دارای وزن سبک هستند. اتوبخارهای معمولی دارای کفه ای از جنس سرامیک یا تفلون هستند. مدل ارزان تر این اتوبخارها از جنس استیل می باشد. در کف این اتوبخارها سوراخ هایی تعبیه شده است که برای خروج بخار استفاده می شود.

اتوی پرسی

اگر می خواهید تجربه متفاوتی از اتو کردن را حس کنید بهتر است از این اتوها استفاده کنید. این نوع از اتوها دارای دو صفحه می باشند که پارچه در بین آن ها قرار می گیرد. اتو پرسی به خاطر اینکه دارای صفحات بزرگ تر می باشد به راحتی می تواند در وقت شما صرفه جویی کند. باید توجه داشته باشید که قیمت این نوع از اتوها به نسبت اتوهای معمولی بیشتر است.

اتو با مخزن جداگانه

این اتوبخارها به تازگی وارد بازار شده است و می تواند به راحتی بخار زیادی را تولید کند. مخزن این دستگاه ها توسط یک سیم و یک شلنگ به دسته اتو وصل شده است و بخار را توسط روزنه هایی که در کف اتو وجود دارد منتقل می کند.

برای اینکه انتخاب بهتری داشته باشید باید هنگام بررسی اتوهای مختلف نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

۱- جنس کف اتو

دقت کنید کف اتویی که انتخاب می‌کنید از جنس استیل ضد زنگ، سرامیک و یا آلومینیوم آنودایز شده (آلومینیومی که به صورت قطب مثبت درآمده) و نچسب باشد. بهترین کفی‌ها آن‌هایی هستند که از جنس استیل ضد زنگ و سرامیک ساخته شده‌اند و با کمترین اصطکاک به خوبی روی سطح لباس حرکت می‌کنند.

۲- پنل کنترل اتو

پنل کنترل اتوها یا به‌صورت مکانیکی ( به شکل دایره چرخان یا دکمه با حرکت افقی و …) است یا دیجیتال. دقت کنید که طراحی اتو به گونه‌ای باشد که پنل به‌راحتی در دسترس و تنظیمات مختلف آن به‌خوبی نشانه‌گذاری شده باشد.

۳- راحتی استفاده:

ممکن است برخی از اتوها با وجود اینکه به‌خوبی لباس‌ها را صاف می‌کنند، وزن بیش از معمول داشته باشند یا طراحی دسته آ‌ن‌ها به گونه‌ای باشد که هنگام استفاده از آن احساس ناخوشایندی داشته باشید؛ پس هنگام خرید اتو بخار حتما به طراحی  آن دقت کنید.

ویژگی‌های اتوهای بخار که هنگام خرید باید به آن‌ها دقت کنید:

اتوهای بخار از ویژگی‌هایی برخوردار هستند که روی کیفیت آن‌ها تأثیر مستقیم می‌گذراند. وقتی می‌خواهید اتو بخرید دقت کنید که اولا چه نیازهایی برای شما در اولویت هستند و دوما اینکه برای امکانات بیشتر یک اتو حاضرید چقدر هزینه کنید. این ویژگی‌ها عبارتند از:

۱- خاموش‌کن خودکار:

این قابلیت را با ترموستات اشتباه نگیرید! ترموستات با توجه به حرارت کف اتو المنت‌های آن را خاموش و روشن می‌کند اما سیستم قطع‌کن خودکار با توجه به حرکات اتو، آن را خاموش می‌کند. به‌عنوان مثال اگر برای مدتی اتو در حالت ایستاده یا خوابیده بی‌حرکت بماند خاموش می‌شود. برخی از مدل‌ها هم این قابلیت را دارند که اگر اتو به طرفین یا به اصطلاح روی پهلو بیفتد هم  آن را خاموش کنند. این قابلیت خطرات ناشی از استفاده اتو را به حداقل می‌رساند و می‌تواند مانع از آتش‌سوزی یا سوختگی لباس‌ها و فرش شود. وقتی هم که از خانه بیرون می‌روید و مدام شک می‌کنید اتو را خاموش کرده‌اید یا نه؛ دیگر خیالتان راحت است که خودش خاموش می‌شود و جای نگرانی نیست.

۲- گنجایش منبع آب:

اگر این موضوع برای‌تان مهم است که چندوقت یکبار منبع آب اتویتان را پر کنید، هنگام خرید اتو می‌توانید گنجایش منبع آب اتو‌های مختلف را با هم بررسی کنید و اتویی را انتخاب کنید که ظرفیت بیشتری دارد.

۳- قابلیت ضدچکه بودن :

اتوهایی که این قابلیت را دارند چکه نمی‌کنند. این ویژگی از لکه شدن لباس‌ها جلوگیری می‌کند.

۴- میزان بخاردهی :

دو نوع بخاردهی وجود دارد؛ بخاردهی پیوسته و بخاردهی لحظه‌ای. مقیاس بخاردهی گرم در دقیقه‌ است. هرچه این مقدار بیشتر باشد اتو بخار بیشتری را به لباس‌ها می‌دهد.

۵- سیستم بخاردهی عمودی:

این سیستم باعث می‌شود تا اتو در حالت عمودی هم عملکرد بخاردهی داشته باشد. این قابلیت به شما این اجازه را می‌دهد تا به پرده‌ها و لباس‌های آویزان هم بخاردهی کنید و آن‌ها را در همان حالت عمودی اتو کنید.

۶- توان مصرفی:

اتو به خودی‌ خود یکی از پر مصرف‌ترین کالاهای خانگی برقی است. حالا اگر اتویی که انتخاب می‌کنید توان مصرفی بیش از حد معقول داشته باشد باید منتظر قبض برق سنگینی باشید!؟ هرچه بخاردهی اتو بیشتر باشد توان مصرفی آن بیشتر است و هرچه توان مصرفی دستگاه کمتر باشد هزینه برق کمتری پرداخت خواهید کرد. توان مصرفی ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ وات برای اتو بخارهای خانگی (با توجه به میزان بخاردهی) مقدار معقولی به حساب می‌آید.

۷- قابلیت ضدرسوب داشتن:

اتوهایی که این قابلیت را دارند، در محفظه‌ آب آن‌ها رسوب تشکیل نمی‌شود و  نیازی نیست محفظه اتو را با محلولهای ضدرسوب شست‌وشو کنید و هزینه اضافی پرداخت کنید. این ویژگی باعث افزایش طول عمر اتو هم می‌شود.

 

برای مشاهده و خرید اتو بخار کلیک کنید